Wednesday 8 January 2020

Tips Anak Asrama

Apa khabar ? Hopefully you all are well, been blessed and happy no matter what you do
Baru kini entry anak asrama dapat dipublish setelah agak lama saya peram. 

Berikut adalah beberapa tips santai dari saya, moga ia bermanfaat:

1. Terangkan kenapa mereka perlu tinggal di asrama
Kita sedia maklum trend anak mula tinggal di asrama seawal umur 13 tahun iaitu naik form1.  Justeru, ibubapa juga perlu kental dan menerima hakikat telah tiba masa anak-anak kita dilatih untuk menjadi lebih berdikari. 
Pasakkan dalam kepala anak seawal mungkin tentang sekolah menengah dimana anak akan ke sekolah baru, berkawan dengan kawan baru, berjumpa cikgu baru  dan bersedialah untuk tinggal di rumah baru mereka iaitu asrama.     

2. Mudahkan urusan anak dan happykan hati mereka
Selain keperluan fizikal (pakaian, makanan ringan, duit belanja dan lain-lain keperluan) yang cukup, anak juga perlu diziarahi mengikut keperluan dan keadaan.  Luangkan sedikit masa kita untuk jenguk anak asrama sekerap yang boleh ikut keperluan ataupun atas permintaan anak.  Cukup dengan sedikit bekal makanan yang boleh dinikmati bersama, kita dengar cerita-cerita anak dan beri nasihat mana yang perlu semasa hari outing mereka atau ketika anak memerlukan kehadiran kita.  
Saya sangat percaya kesediaan kita meluangkan masa berjumpa walau sekejap akan jadi asbab kita tetap dekat di hati mereka in sha Allah.
Satu lagi, adalah lebih elok jika kita mengganti barang anak yang hilang supaya rantaian mengambil barang orang lain (mencuri) terhenti selain kita menghappykan hati mereka.  Dalam masa yang sama, nasihatlah anak untuk jadi lebih bertanggungjawab supaya hilang barang tidak berulang lagi.

3. Doa
Kunci paling utama adalah doa.  Doakan yang baik-baik untuk anak.  Saya teringat pesanan seorang ustazah yang berkongsi doa simple, "Ya Allah, aku tinggalkan anak aku si polan bin si polan di bawah perlindungan dan jagaanMu Ya Allah, jagakan dia untukku Ya Allah".  
Dan alhamdulillah, setiap  kali saya menghantar anak ke asrama, saya amalkan doa ini semasa bersalam dengan anak dan saya dapat rasakan ketenangan saat  tinggalkan dia aamiin.


 Pendaftaran Iffah naik Tingkatan 4 Kopu awal 2019

5 orang putera puteri saya

Saya hanya seorang mak yang biasa-biasa namun saya mempunyai impian yang besar terhadap anak-anak saya sama seperti ibu-ibu lain.  Pengalaman sendiri dengan pelbagai kerenah anak asrama jadikan saya seorang yang lebih dewasa dalam semua aspek in sha Allah.  
Saya juga mengamalkan konsep 'ber-ingat' dalam media sosial kerana anak-anak saya di "dalam" asrama.  
Semoga kita semua dilindungi sokmo olehNya aamiin.  

1 comment:

  1. Your Affiliate Profit Machine is ready -

    And getting it running is as simple as 1-2-3!

    Here is how it works...

    STEP 1. Choose affiliate products the system will promote
    STEP 2. Add some push button traffic (it ONLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the affiliate system grow your list and sell your affiliate products all for you!

    Are you ready to make money automatically??

    Your MONEY MAKING affiliate solution is RIGHT HERE

    ReplyDelete